مقالات

معرفی کامل انواع ریموت کنترل و کاربرد آن

پیشرفت تکنولوژی بخش‌ های مختلف زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر افرادی فعال در عرصه‌ های مختلف هر روز به دنبال پیشرفت‌ هایی هستند که بتواند کیفیت زندگی ما را افزایش دهد. تکنولوژی کنترل از راه دور یا ریموت اجازه می‌ دهد تا وسایل الکتریکی گوناگون را از فاصله دور کنترل کنیم.

اوایل استفاده از ریموت‌ ها، این محصولات بیشتر برای درب‌ های اتوماتیک، تلویزیون و… کاربرد داشتند؛ اما این روزها می‌ توان با نصب سیستم‌ های مخصوص، بخش‌ های مختلف یک خانه مانند نورپردازی قسمت‌ های مختلف، وسایل الکتریکی گوناگون و… را به راحتی کنترل کرد. در ادامه این مطلب از مگنت الکترونیک با معرفی کامل انواع ریموت کنترل و کاربرد آن شما را با این تجهیزات بیشتر آشنا خواهیم کرد تا در زمان انتخاب و خرید آنها تصمیم‌ گیری بهتری داشته باشید.

” بیشتر بخوانید مقاومت آجری چیست ؟ “

ریموت کنترل چیست؟

همانطور که به آن اشاره کردیم ریموت کنترل‌ ها قطعاتی هستند که با استفاده از آنها می‌ توانیم از فاصله دور، فرمان هایی را به تجهیزات مختلف ارسال کنیم. بیشترین استفاده این محصولات برای درب‌ های کرکره برقی یا لولایی هستند. اما با استفاده از نمونه‌ های جدیدتر می‌ توان فرمان‌ های بیشتری را با ریموت کنترل ارسال کرد و همین باعث افزایش دامنه عملکرد آنها می‌ شود. روند کاری ریموت کنترل چنین است که وقتی دکمه‌ ای را بر روی ریموت که در دست دارید فشار می‌ دهید، یک فرکانس توسط آنها تولید و ارسال می شود. این فرکانس توسط گیرنده فرکانسی موردنظرتان دریافت شده و سپس دستور داده شده را انجام می‌ دهد. این محصولات را برای کاربردهای گوناگون تولید می‌ کنند و انواع مختلف آنها دارای تکنولوژی خاصی هستند که در ادامه آنها را دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

کاربرد ریموت کنترل چیست؟

استفاده از ریموت کنترل برای باز یا بسته کردن درب‌ ها در منزل‌ های مسکونی یا مغازه‌ ها این امکان را می‌ دهد که بدون صرف انرژی اضافه و فقط با فشردن یک دکمه روند باز کردن یا بستن درب‌ ها را انجام دهید. استفاده از این امکانات به افراد سالخورده یا آنهایی که دارای ناتوانی جسمی خاصی هستند، کمک می‌ کند که بدون هیچ مشکلی کارهای خود را انجام دهند. یکی از مزایای دیگر درب های اتوماتیک که با ریموت کنترل باز یا بسته می‌ شوند، این است که بعد از بستن آنها نیاز به قفل ندارید. البته این به معنی پایین بودن امنیت آنها نیست؛ بلکه بهتر است بدانید امنیت، سرعت و کیفیت این محصولات از سایر نمونه‌ های مشابه بالاتر است. درب‌ های اتوماتیکی که دارای ریموت کنترل فابریک هستند، در محدوده 50 متری عملکرد خود را دارند. اما در صورتی که از ریموت‌ های غیر فابریک استفاده کنید، فاصله مناسب برای پاسخ دادن فرمان آنها ۱۰ متر خواهد بود.
ریموت کنترل‌ هایی که از اشعه مادون قرمز برای ارسال فرمان استفاده می‌ کنند، این امکان را دارند که فرمان‌ های بیشتری را صادر کنند و از همین رو برای کنترل مدارهای پیچیده‌ تر مانند سیستم های روشنایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. لازم به ذکر است که با نصب ماژول مادون قرمز و برنامه نویسی درست برای این قطعات می‌ توانید استفاده‌ های دیگری از این محصولات ببرید.

معرفی انواع ریموت کنترل

در یک دسته بندی کلی انواع ریموت کنترل را می‌ توان در دو دسته مادون قرمز و ریموت‌ های رادیویی قرار داد. ریموت و برد مربوط به بخش گیرنده در این دو نوع محصول با هم تفاوت زیادی دارد و از همین رو در شرایط مختلف از آنها استفاده می‌ کنند. البته گفتنی است که ریموت‌ های رادیویی جدید که مجهز به تکنولوژی پیشرفته کد خودکار یا کد گردان هستند، دارای ایمنی بیشتری می‌ باشند.

روند کاری این محصولات چنین است که بعد از هربار استفاده از ریموت، فرکانس مورد نظر آنها تغییر کرده و به این صورت امنیت آنها را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌ دهند. البته تکنولوژی پیشرفته استفاده شده در این محصولات باعث شده که قیمت آنها نسبت به سایر انواع ریموت کنترل بیشتر باشد. در بخش‌ های بعدی انواع ریموت کنترل مورد استفاده برای شرایط مختلف را خدمت شما معرفی کرده و توضیحاتی را در خصوص آنها ارائه می‌ دهیم.

ریموت کنترل اینفرارد یا مادون قرمز

اینفرارد نوعی از اشعه‌ های الکترومغناطیسی است که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست و تنها می‌ توانیم گرمای آن را احساس کنیم. این اشعه که به صورت متمرکز توسط ریموت تولید می‌ شود، بعد از فشردن یکی از دکمه‌ ها و ارسال، فرمان به دستگاه گیرنده خواهد رسید. طول موج این اشعه‌ ها معمولاً بین ۷۵۰ نانومتر تا ۱ میلیمتر می‌ باشد. تغییرات سیگنال، فاز و دامنه اشعه‌ های ارسالی به بخش گیرنده روی یک محور سینوسی نشان داده می‌ شود. بعد از اینکه بخش گیرنده دستگاه، این اشعه‌ ها را دریافت کرد، اطلاعاتی که به عنوان فرمان می‌ باشد را پیدا می‌ کند. از این نوع ریموت برای تجهیزات مختلفی مانند درب، سیستم‌ های روشنایی، سیستم‌ های تهویه و تلویزیون یا سایر دستگاه‌ های گیرنده مجهز به ریموت کنترل استفاده می‌ کنند.

مشاهده سایر محصولات : وارنیش حرارتی

ریموت کنترل بلوتوثی

روند برنامه دهی به این نوع ریموت کنترل چنین است که اگر آن را در کنار یک ریموت کنترل دیگر دارای برنامه قرار دهید، می‌ توانید فرایند کددهی را به راحتی انجام دهید. البته گفتنی است که ریموت های هاپینگ در این میان اجازه کپی شدن اطلاعات خود را به نمونه‌ های بلوتوثی نخواهند داد. یکی از معایب این نمونه ریموت کنترل، پایین بودن امنیت آنهاست. چرا که اگر در شرایطی ریموت کنترل خود را به کسی امانت دهید و یا آن را گم کنید، ممکن است فرد مورد نظر به راحتی بتواند اطلاعات آن را بر روی یک ریموت خام دیگر کپی کرده و از آن سو استفاده کند. از این محصولات در مکان‌ های مختلفی مانند درب های کرکره‌ ای یا شیشه‌ ای، دزدگیر یا جک پارکینگ استفاده می‌ شود.ریموت های بلوتوثی نسبت به مدل های متنوع دیگر محبوب تر هستند و دلیل محبوبیت و استقبال از این ریموت ها، سهولت کپی برداری از آن هاست. همان طور که اشاره کردیم ریموت های بلوتوثی قابلیت کپی کردن فرکانس های منتشر شده را دارند و این مساله نشان دهنده سهولت کاربرد آن ها است .این ریموت کنترل ها اگر گم و یا دزده شوند امنیت محل به خطر می افتد زیرا درب به سهولت و با فشار دادن یک دکمه باز خواهد شد.برای جلوگیری از این مشکل باید ریموت را از مدار اصلی خارج کنید. در هنگام خرید ریموت و ست کردن آن در فروشگاه شما باید کد را یادداشت کنید تا در مواقعی مانند سرقت بتوانید آن را از مدار خارج کنید .

ریموت کنترل هاپینگ کد

اطلاعات موجود بر روی این نوع ریموت غیر قابل کپی کردن است و از همین رو امنیت بسیار بالایی دارند. روند کاری آنها چنین است که بعد از هر بار استفاده از ریموت و ارسال فرکانس توسط آنها، پارامترهای مختلف مربوط به این فرکانس تغییر کرده و به گونه‌ ای می‌ باشد که فقط توسط بخش دریافت‌ کننده قابل تشخیص و شناسایی است. برای برنامه‌ ریزی کردن این نوع از ریموت کنترل لازم است که کلید code یا LRN درون بخش دریافت کننده به مدت ۲ ثانیه فشار دهید تا چراغ ال ای دی مربوط به آن روشن گردد. سپس پس از کلید ریموت را نیز به مدت ۲ ثانیه نگه می‌ دارید، تا چراغ ال ای دی شروع به چشمک زدن کند. بعد از آن اصطلاحاً این دو بخش با یکدیگر ست شده‌ اند به همین دلیل است که امنیت بالای این ریموت هرگز با ریموت های لرنی ، دیپ سوییچ ، بلوتوثی قابل مقایسه نمیباشد .

ریموت کنترل لرنینگ کد

روند کاری این این نوع از ریموت کنترل با استفاده از آی سی‌های مخصوصی است که نقش انکودر را در مدار ایفا می‌ کند. استفاده از آی سی‌ های EV1527 یا RT1527 یا FP1527 این امکان را به شما می‌ دهد که یک آدرس خاص برای هر ریموت پیش بینی کرده و از آن استفاده کنید. روند کدگذاری ریموت‌ ها برای قسمت گیرنده در این بخش چنین است که: ابتدا دکمه مربوطه را در گیرنده روی وضعیت شناسایی قرار می‌ دهیم و بعد از فشردن یکی از دکمه‌ های ریموت می‌ توانید اطلاعات مربوط به آن را در گیرنده ذخیره کرده و از آن استفاده کنید. امنیت این نوع ریموت کنترل نسبتاً بالاست و تنها در شرایطی می‌ توان از آنها سوءاستفاده کرد که یک فرد متقلب به بخش گیرنده دسترسی پیدا کند و البته طریقه کدگذاری این تجهیزات را بداند.

ریموت کنترل کد فیکس

روند شناسایی این نمونه از ریموت به بخش گیرنده چنین است که ابتدا باید تعدادی دیپ سوئیچ که در قسمت گیرنده قرار دارند را در وضعیت روشن یا خاموش قرار دهید. سپس جامپرهایی که درون بخش ریموت با استفاده از لحیم کاری قرار داده می‌شوند را طبق وضعیت دیپ سوئیچ‌ ها تنظیم کنید، تا به این صورت فرمان ارسالی توسط ریموت برای گیرنده قابل شناسایی باشد. از آنجایی که وضعیت دیپ سوئیچ‌ ها در این نمونه ریموت کنترل محدود است، امکان بروز مشکلات امنیتی برای آنها وجود دارد. البته در صورتی که یکی از ریموت‌ های شما گم شود، می‌ توانید وضعیت دیپ سوئیچ و جامپر را تغییر دهید تا دستورات قبلی دیگر روی گیرنده قابل اعمال نباشند.

7 دیدگاه در “معرفی کامل انواع ریموت کنترل و کاربرد آن

  1. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید .. مطلب بسیار مفید و خوبی بود . چه برندی از ریموت کنترل موجود دارین ؟

    1. manager.a گفت:

      سلام .. تشکر . می تونید از طریق تماس به فروشگاه پیگیری کنید .

      1. سید یاسین امینی گفت:

        سلام مدار ریموت کنترول کد فیکس با pt 2262 و pt2272 ساختم ولی آدرس ها را به جایی وصل نکردم این مدار با وصل TEبطور مستقیم به منفی عمل نمیکند ولی چنانچه به کلید شستی وصل کنم عمل میکند . علت را متوجه نمیشم.

  2. زهرا حیدری گفت:

    درود بر شما ببخشید ریموت کنترل تعمیر می کنید؟

    1. manager.mh گفت:

      سلام خدمت شما خیر

  3. مهسا رضائی گفت:

    برند ریموت کنترل مهمه تو کارش ؟

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر ، شما فقط باید مطمئن باشید تجهیزات مطمئنی در داخل ریموت کنترل استفاده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *