مقالات

ترموسوئیچ چیست؟ کاربرد و معایب آن

مقاومت فلزی

مسئله کنترل دما در دستگاه‌ ها، تجهیزات و مدارهای الکتریکی با کاربرد‌های مختلف همواره اهمیت بسیار بالایی دارد. از همین رو در موارد بسیاری نیاز به قطعاتی احساس می‌ شود که بتوانند فعالیت‌ هایی مانند محدود کردن دما، کنترل دما و نمایش آن را بر عهده بگیرند. در صنعت برق ترموسوئیچ‌ ها این وظیفه را بر عهده دارند و در شرایط مختلف می‌توانند کاربرد گسترده‌ ای داشته باشند. برای درک بهتر روند کاری این محصولات باید ابتدا بدانید که ترموسوئیچ چیست، چه کاربردی در موارد مختلف دارد و معایب و مزایای آن چیست. متخصصین ما در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این که ترموسوئیچ چیست؟ کاربرد و معایب آن چه مواردی هستند و انواع مختلف این محصولات، اطلاعات خود را با شما در میان می‌ گذارند.

" بیشتر بخوانید مقاومت آجری چیست ؟ "

ترموسوئیچ چیست؟

ترموسوئیچ که آن را با نام سوئیچ حرارتی نیز می‌ شناسند، در اصل یک مکانیزم است که برای اندازه گیری حرارت مورد استفاده قرار می‌ گیرد. عملکرد این قطعات بر اساس تغییرات دما در فضای باز یا یک محیط بسته می‌ باشد. از همین رو می‌ توان گفت که ترموسوئیچ‌ ها می‌ توانند به عنوان یک کنترل کننده دما در فضای بسته و مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین در تجهیزات سرمایشی و گرمایشی کاربرد دارند. معمولا برای این قطعات یک دمای خاص تعریف شده که با بیشتر شدن یا کمتر شدن دما از حد مجاز آنها، سوئیچ عمل کرده و مدار را قطع یا وصل می‌ کند. ترمورسوئیچ‌ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها در شرایط خاصی کاربرد دارند. بعضی از این قطعات به صورت مکانیکی و دسته دیگر با استفاده از مدارهای مخصوص الکتریکی کار می‌ کنند که در این میان دقت نمونه‌ های الکتریکی بیشتر از ترموسوئیچ‌ های مکانیکی است.

کاربرد ترموسوئیچ

قابلیت تنظیم میزان حرارت در یک سیستم اجازه می دهد که بتوانید به روی دما، کنترل دقیقی داشته باشید. از همین رو ترموسوئیچ های الکتریکی و مکانیکی در تجهیزات گرمایشی مانند بخاری برقی، سماور برقی، اتو کاربرد دارند. روند کارکرد این قطعات در وسایل گرمایشی چنین است که وقتی دستگاه گرمای لازم را تولید کرد به صورت اتوماتیک خاموش می‌ شود و یا در شرایطی که دما کمتر از حد مدنظر ما شد، دستگاه را به صورت خودکار روشن می‌ کند. در وسایل سرمایشی مانند یخچال، کولر، چیلر و… نیز معمولا روند کاری میکروسوئیچ چنین است که اگر دمای محیط بیشتر از حد مورد نظر شد، سیستم خنک کننده فعال شده و باعث ورود هوای سرد به فضا می‌ شود.
البته در نظر داشته باشید که نمی‌ توان در یک نوشته کوتاه همه کاربرد‌های ترموسوئیچ را بررسی کرد، چرا که این محصولات کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف و مصارف خانگی دارند. همین گستردگی استفاده از آن‌ها باعث شده که نمونه‌ های ترمو سوئیچ یا سوئیچ حرارتی وارد بازار شوند. ظرفیت دمایی، نوع تکنولوژی استفاده شده برای تشخیص دما، نوع تکنولوژی برای قطع یا وصل کردن و البته بستر مورد نظر برای استفاده از این قطعات، پارامترهای تعیین کننده انواع میکروسوئیچ هستند. در بسیار از سایت‌ های صنعتی شاهد این هستیم که وظیفه ترموسوئیچ محدود کردن میزان حرارت و به این صورت کاهش تلفاتی است که ممکن است در اثر افزایش بی‌ رویه دما به کل سیستم وارد گردد. یکی از راهکارهایی که کمک می کند درک بهتری از کاربرد ترموسوئیچ داشته باشید این است که آشنایی نسبی در خصوص انواع این محصولات به دست آورید و تا در زمان انتخاب و خرید آنها هوشمندانه‌ تر نیز عمل کنید.

نحوه عملکرد ترموسوئیچ

در کلی ترین حالت ترموسوئیچ‌ ها دو نوار فلزی دارند که به صورت پشت به پشت به یکدیگر وصل شده‌ اند و از آنجایی که این دو فلز دارای آلیاژ‌های مختلفی هستند، در زمان مقابله با حرارت روند انبساط و انقباض متفاوتی را طی می‌ کنند. وقتی یکی از این فلزها دچار انبساط می‌ شود، شاهد این خواهیم بود که کل نوار فلزی به شکلی منحنی شده و همین روند قطع و وصل کردن مدارها را برای ما بر عهده می‌ گیرد. ترموسوئیچ‌ ها از یک دیدگاه دیگر دارای دو نوع کلی هستند که عبارت است از:

  • نرمال بسته یا NC
    این ترموسوئیچ ها معمولا برای مطمئن شدن از عملکرد درست یک دستگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرند و وقتی هیچ تغییر شکلی در اثر حرارت نداده‌ اند، اجازه می‌ دهند که روند انتقال جریان در مدار به سادگی صورت بگیرد. اما وقتی دمای محیط یا فضا به دمای تعریف شده برای آنها برسد یا از آن مقدار بیشتر شود، روند کار به این صورت خواهد بود که این قطعات عمل کرده و مدار را قطع می‌ کنند.
  • نرمال باز یا NO
    این نمونه از ترموسوئیچ برای اطمینان از عملکرد ایمن و صحیح دستگاه کاربرد دارد. به عنوان مثال وقتی درجه حرارت یک محصول مانند سماور برقی یا اتو کمتر از حد تنظیم شده باشد این کلید عمل کرده و با وصل کردن مدار اجازه می دهد تا دوباره دستگاه مورد نظرتان به کار خود ادامه دهد.
    با توجه به توضیحاتی که دادیم ترموسوئیچ‌ ها در صنایع و موارد مختلفی کاربرد دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: “اینورترها، منابع تغذیه، سیم پیچ‌ ها، چوک ها، رله‌ ها، مگنت‌ ها، دتکتورهای آتش سوزی در سیستم‌ های اعلام و اطفاء حریق، ترانسمیترهای سیگنال، انواع دستگاه‌ های سرمایشی و گرمایشی، انواع پمپ، ترانسفورماتور، کانورترها، ژنراتورها و سایر موتورهای تک فاز و سه فاز”

مشاهده سایر محصولات : وارنیش حرارتی

ترموسوئیچ

معرفی انواع ترموسوئیچ

برای این که بتوانید درک بهتری از کاربرد ترموسوئیچ‌ ها داشته باشید، باید بدانید که انواع مختلف این محصولات چیست و هر کدام از آنها چه ویژگی دارد؛ چرا که هر کدام از این محصولات در شرایطی خاص کاربرد دارد. تفاوت‌ های بین این محصولات می‌ تواند در عملکرد، شکل ظاهری و نحوه نصب آنها باشد. این موارد عبارتند از:

  • ترمو سوئیچ ریست دار
    وقتی دمای محیط به دمای تعریف شده برای این قطعه رسید، عمل می‌ کند. اما روند بازگشت به حالت اولیه آن به صورت خودکار نیست و برای این کار باید از دکمه قرمزی که پشت این محصولات هست استفاده کنید. این ویژگی بیشتر برای موارد حفاظتی کاربرد دارد و اجازه می دهد تا زمان برطرف نکردن مشکل، مدار راه اندازی نشود.
  • ترموسوئیچ پیچ دار
    این محصولات به بدنه دستگاه مورد نظرتان پیچ می‌ شوند و از همین رو می‌ باشد که روند نصب ساده‌ ای دارند. کاربرد این قطعات بالاست، طوری که از آنها در مواردی مانند دستگاه‌ های لمینت، تُستر اتوماتیک، قهوه جوش، ماکروویو، کتری برقی، اتو بخار و… استفاده می‌ کنند.
  • ترموسوئیچ قابلمه‌ای
    این محصولات معمولاً در مکان‌ هایی کاربرد دارند که با کمبود مکان روبرو هستیم. روند نصب آنها ساده است و معمولا با پیچ به بدنه دستگاه موردنظرتان متصل می‌ شوند. از این محصولات در بدنه موتور گیربکس آسانسورها استفاده می‌ کنند و وظیفه آنها این است که هرگاه دمای موتور در اثر بار اضافی یا کارکردن بیش از حد بالا رفتَ، عمل کرده و از سیستم محافظت کنند. این قطعات معمولا از نوع نرمال باز هستند و برای عمل کردن در دماهای مختلف تولید و وارد بازار می‌ شوند.
  • ترموسوئیچ کتابی سیم دار
    در مواردی که نیاز به اندازه گیری حرارت در یک نقطه داغ را داریم و فضایی که در اختیار ماست، تنگ و بسته ‌باشد؛ از این قطعات استفاده می‌ کنند. بیشترین استفاده این محصولات در سیم پیچی موتورهای تکفاز و سه فاز به عنوان یک سیستم محافظ در برابر دماست. البته گفتنی است که برای انواع مختلف الکتروموتور، نمونه‌ های مختلفی از ترموسوئیچ سیم دار مورد استفاده قرار می‌ گیرد که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ های خود هستند.

برای مشاهده ترموسوئیچ و فیوز حرارتی روی لینک کلیک کنید .

کاربرد تروسوئیچ

مزایا و معایب ترموسوئیچ

با دانستن مزایا و معایب ترموسوئیچ می‌ توانید با دید بازتری سراغ انتخاب و خرید این محصولات بروید. اولین نکته در این زمینه که باید حتما به آن توجه کنید این است که اگر برای کاربرد مورد نظر خود، سراغ یکی از انواع مناسب ترموسوئیچ بروید، قطعا معایب این محصولات را به حداقل یا حتی صفر می‌ رسانید. البته عکس این موضوع نیز صادق است، یعنی انتخاب نوع نامناسبی از ترموسوئیچ برای محل مورد نظر یا یک ترموسوئیچ با ظرفیت حرارتی نامناسب باعث می‌ شود که شاهد عملکرد بد این قطعات باشید و حتی ممکن است کل سیستم یا دستگاه مورد نظرتان آسیب ببیند. همچنین کشور سازنده ترموسوئیچ نیز روی کیفیت نهایی و البته مزایا و معایب آن تاثیر زیادی دارد، به عنوان مثال کشور آلمان یا ایتالیا بهترین تولید کنندگان این قطعات به شمار می‌ روند و تجربه نشان داده که بیشتر از محصولات ساخت ایران یا چین قابل اعتماد هستند.

6 دیدگاه در “ترموسوئیچ چیست؟ کاربرد و معایب آن

  1. غلامرضا نامی گفت:

    ترموسوئیچ چیست سوال کاربردی می باشد که افراد فنی به دانستن آن احتیاج بسیار دارند.

    1. manager.mh گفت:

      بله ترموسوئیچ دارای اهمیت بسیاری می باشند.

  2. قشقائی گفت:

    برای خرید محصولات این دسته چیکار کنیم ؟

    1. manager.fa گفت:

      سلام وقت بخیر محصولات روی این لینک کلیک کنید .

  3. رامین رییس وند گفت:

    تشکر عالی عالی عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *